Mi
a CAF?
A közös
értékelési keretrendszer (angol rövidítése: CAF – Common Assessment Framework) egy teljes körű minőségirányítási eszköz (angol rövidítése: TQM – Total Quality Management), amelyet a közszféra képviselői dolgoztak ki a közszféra számára az
Európai Minőségirányítási Alapítvány (angol rövidítése: EFQM – European Foundation for Quality Management) Kiválóság Modelljét alapul véve. A CAF
azon alapelvre épül, hogy a szervezet teljesítményének kiválósága a működés öt
területének megfelelő irányításától függ. Ez az öt terület a következő:
A kiválóságot a szervezet eredményei kapcsán
is több szemszögből kell értékelni: a szervezet teljesítménye (kitűzött céljai)
alapján, az állampolgárok/ügyfelek szemszögéből, a munkatársak nézőpontjából, valamint
a társadalmi hatások alapján. A CAF-önértékelés a
szervezeti teljesítmény elemzésének holisztikus (teljességre törekvő)
megközelítésén alapul, mivel a szervezetet egyazon időben
különböző szemszögből és szempontok szerint kell megvizsgálni mind a működés,
mind a szervezet eredményei tekintetében.
1
. ábra: A CAF modell felépítése
A CAF modell kilenc elemből álló felépítése
azokat a főbb szempontokat tartalmazza, amelyeket bármilyen szervezeti elemzés
során figyelembe kell venni. Az 1–5. kritérium – az úgynevezett adottságok – a szervezet
irányítási (menedzsment-) gyakorlatait veszi számba. E kritériumok
határozzák meg, hogy mit csinál a szervezet, és milyen módszerekkel oldja meg
feladatait a kívánt eredmény elérése érdekében. A 6–9. kritérium az
állampolgárok/ügyfelek, a munkatársak, a társadalmi felelősségvállalás és a
szervezet kulcsfontosságú teljesítményének területén elért eredményeket mutatja be egyrészt személyes vélemények, személyes
értékelések, másrészt a teljesítményre vonatkozó objektív mérések alapján.
Minden kritérium több alkritériumból áll.
A 28 alkritérium azokat a fő szempontokat határozza meg,
amelyeket a szervezet értékelésénél figyelembe kell venni. Ezeket az alkritériumok tartalmát részletesebben magyarázó példák illusztrálják, amelyek arra is
javaslatot tesznek, hogy milyen lehetséges területek alapján tudja az
önértékelést végző megállapítani azt, hogy a szervezet mennyire felel meg az alkritériumok által támasztott követelményeknek. A példák
sok jó gyakorlatot mutatnak be Európa minden részéről. Ugyanakkor előfordulhat,
hogy egy adott szervezet esetében egyes példák nem értelmezhetők, de még így is
segíthetnek az alkritérium értelmezésében, illetve a
kérdőív kitöltésében. A kulcstényezők és az eredmények értékelése alapján
levont következtetések beépítése a vezetési gyakorlatba biztosítja az innovációs és tanulási ciklusok
folyamatosságát, amelyek végigkísérik a szervezeteket a kiválóság felé vezető
úton.
A fő cél
A CAF „közkincs”, bárki számára
térítésmentesen hozzáférhető, könnyen elsajátítható eszköz,
amely az európai közszféra szervezeteinek (a továbbiakban: közszolgálati
szervezetek) nyújt segítséget olyan minőségirányítási technikák alkalmazásához, amelyek segítik e szervezeteket
teljesítményük javításában. A CAF modellt úgy tervezték, hogy a
közszféra minden területén, a közszolgáltatásban és a közszolgálati szervezeteknél egyaránt alkalmazható legyen európai, állami,
regionális és helyi szinten is.
A CAF a szervezeten belüli teljes fejlesztési
folyamatot támogatja, és öt fő célkitűzést jelöl meg:
Azok a szervezetek kezdik el alkalmazni a CAF
modellt, amelyek célja a kiváló teljesítmény felé törekvés, és amelyek meg
kívánják honosítani a kiválóság kultúráját. A CAF eredményes alkalmazása idővel
ennek a fajta kultúrának és gondolkodásmódnak a továbbfejlődéséhez vezethet a
szervezeten belül.
Hogyan
kell a CAF 2013 modellt használni?
A szervezetek szabadon alakíthatják, egyéni
igényeikhez, szervezeti sajátosságaikhoz szabhatják a modell alapjául szolgáló
kérdőívet, de a 9 kritérium és 28 alkritérium szerkezete nem változtatható. Az önértékelés sikeres megvalósítása érdekében
célszerű a modellhez kidolgozott kétféle értékelési tábla (hagyományos, illetve
ún. finomhangolt értékelés; részletesen ld. a módszertani
útmutatóban) valamelyikét használni, a folyamathoz kidolgozott irányelvek
mentén.
A kritériumok és alkritériumok struktúrája azért nem alakítható, mivel ez a struktúra biztosítja, hogy az
önértékelés a szervezet működését és eredményeit minden területen és minden
szempontból lefedje. Ugyanakkor az alkritériumokhoz kapcsolódó példáknál megengedett és fontos lehet azok értelmezése és a
szervezethez igazításuk.
A
megvalósítás irányelvei
A CAF modell használata egyúttal tanulási
folyamat is az azt alkalmazó szervezetek számára. A sokévnyi alkalmazás
tapasztalataiból minden új felhasználó profitálhat. A tapasztalatok alapján,
valamint a CAF nemzeti szakértők tanácsait felhasználva kidolgoztak egy
tízlépéses önértékelési folyamatot, amely segítheti a szervezeteket a CAF-önértékelés eredményes és hatékony megvalósításában.
I.
fázis: Az „utazás” megkezdése
1.
lépés:
Döntés az önértékelés megvalósításának módjáról, az önértékelés megtervezése
2.
lépés:
Az önértékelési projekt kommunikálása
II.
fázis: Az önértékelés folyamata
3.
lépés:
Egy vagy több önértékelési csoport létrehozása
4.
lépés:
Képzések (tréningek) szervezése
5.
lépés:
Az önértékelés végrehajtása
6.
lépés:
Az önértékelés eredményeit tartalmazó jelentés elkészítése
III.
fázis: A fejlesztések elindítása, rangsorolása
7.
lépés: A
fejlesztési tervre vonatkozó javaslatok kidolgozása az önértékelési jelentés*
alapján
8.
lépés: A
fejlesztési tervek kommunikálása
9.
lépés: A
fejlesztési tervek megvalósítása
10.
lépés: A következő önértékelés megtervezése
(A modellről és alkalmazásának lépéseiről bővebb információ a CAF 2013 modell részletes módszertani
útmutatójában található.)
|